TI-Hüppest
Algatajad
TI-Hüpe on laiapõhjaline ja sektorite ülene koostööprogramm.
TI-Hüppe käivitamisse on panustanud Vabariigi Presidendi diginõukoda, haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ja ministeeriumi esindajad, Haridus- ja Teadusministeeriumi AI-Nõukoda, mitmed ülikoolid ning erasektori esindajad.
Programmi juhib sihtasutus TI-Hüpe, mille nõukogusse kuuluvad Ivo Visak, Andre Visse, Hannes Tamjärv, Kristi Vinter-Nemvalts, Linnar Viik ja Oleg Shvaikovsky.
Koosloomelist programmi viivad ellu tuhanded inimesed: koolid ja koolijuhid, pedagoogid ja õpilased, hariduspsühholoogid, haridus-, neuro-, IT- ja kasvatusteadlased, ülikoolid, tehnoloogia- ja hariduseksperdid, õpetajate- ja noorteorganisatsioonid koos eraettevõtjate ja tehnoloogiatootjatega.


“Suured keelemudelid avaldavad sügavat ja kaugeleulatuvat mõju nii haridusele täna kui ka järgmisel kümnendil. Teenäitajana on meie suurim vastutus tagada nende teadlik ja mõtestatud kasutamine."
Ivo Visak
TI-Hüppe tegevjuht
Asjade seis
Mis meid innustab?
Tehisaru kasutab 2/3 Eesti õpilastest. 66% õpilastest on TI-rakenduste poole pöördunud viimase kuu jooksul. Rakendusi kasutatakse näiteks selgituste ja kokkuvõtete saamiseks ning kirjalike koolitööde ärategemiseks.
Miks kasutatakse? Aja kokkuhoid, lihtsustamise võimalus, info hea kättesaadavus, paremad hinded. Mitte kasutamist põhjendatakse aga peamiselt sellega, et see ei paku huvi, pole seni vajalik olnud, teadmisi jääb väheseks või ei peeta seda kasulikuks.
(Uuring “EU Kids Online 2025”, Tartu Ülikool, 3.–9. klassid, 2481 õpilast)
Tehisaru kasutavad pooled Eesti õpetajad. Nende seas on rohkem põhikooli- kui gümnaasiumiõpetajaid. Eesti andmed näitavad, et mida enam õpetajad tehisaru kasutavad, seda positiivsemalt hinnatakse nii saadavat kasu kui oma oskusi.
(Õpetajauurimus 2024, TLÜ, 3848 õpetajat)
Miks peame reageerima?
Tehisaru laialdane ja mõtestamata kasutus
Probleem
TI-rakenduste kasutamine õppetöös on Eesti õpilaste seas laialt levinud. See võib pärssida mõtlemise arengut ja õppimist.
Lahendus
Loome ja levitame õpirakendusi, mis on paremad õppima motiveerimises ja mõtlemise arengu toetamises.
TI-rakenduste kitsaskohad
Probleem
Kättesaadavad TI-rakendused on treenitud produktiivsust suurendama ja vastuseid ette ütlema. Rakendused ei toetu teaduspõhisele arusaamale õppimisest, psüühikast ja arengust.
Lahendus
Arendame ja testime TI-rakendusi parimatele teooriatele tuginedes koostöös neuro-, haridus- ja tehnoloogiateadlastega ning tehnoloogiaettevõtetega, mõõdame ja jälgime mõjusid.
Õpetajate ja koolide vajadused
Probleem
Õpetajad ja koolid vajavad tuge, et tehisaru ajastul õpiharjumuste arengut soodustada, kvaliteetseid tehisarurakendusi tõhusalt kasutada ja oma kogemusi ja praktikaid jagada.
Lahendus
Paneme õpetajate tugiprogrammiga aluse TI-rakenduste mitmekülgsele kasutamisele õpetajate seas, heade praktikate jagamisele ja õppetöö paremale toetamisele.

Teadlik tegutsemine on konkurentsieelis
TI-Hüppe abil saab Eesti õpirakenduste arendamises ja õpetajate toetamises tehisaruajastul teenäitajaks nii Euroopas kui kogu maailmas.
TI-Hüpe on tehisaruteemaliste teadmiste koguja ja levitaja ka lapsevanematele ja ühiskonnale üldisemalt. Tagades igale õpilasele ja õpetajale võimaluse tehisaru mõtestatud kasutuseks, loome tulevikupõlvkonnale konkurentsieelise.
Rakenduste arendamine on juba kaasa toonud innovatsiooni toetava koostöö Google’i ja OpenAI teadusmeeskonnaga.
TI-Hüpe on inspireeritud Tiigrihüppest. Eesti digitaalne edulugu algas 30 aastat tagasi, kui Tiigrihüpe andis igale õpilasele ligipääsu arvutile ja internetile. TI-Hüpe on järgmine Eesti suur arenguhüpe.


"Tuleviku töökohti ei võta ära mitte tehisintellekt, vaid teine inimene, kes oskab seda paremini kasutada."
Linnar Viik
TI-Hüppe Algataja
Soovid olla kursis TI-Hüppe arengutega?
Liitu uudiskirjaga